Je geeft al jaren trainingen, je kent je doelgroep, je weet waar je het over hebt. Jij hebt verstand van zaken. Je wilt je klanten ook e-learning aanbieden. Dus je zoekt een tool en begint te schrijven. En schrijven. En je ontdekt dat je leuke sleepoefeningen kunt maken. En plaatjes kunt toevoegen. En filmpjes. En je schrijft en schrijft en … komt dan tot de ontdekking dat je e-learning op een online jaaropleiding tot Salesmanager begint te lijken in plaats van de training Klantenbinding die je in gedachten had.
De #1 fout in de ontwikkeling van e-learning: de inhoud is het uitgangspunt.
Huh? Het is toch logisch dat de training wordt gebouwd op een degelijke kennisbasis? Zeker. De inhoud moet kloppen om tot een goede training te komen. Maar deze manier van werken leidt vaak niet tot zinvolle e-learning voor de deelnemers. En wel om de volgende redenen:
1) De e-learning bevat (veel) meer informatie dan je deelnemer nodig heeft.
In je enthousiasme schrijf je pagina’s en pagina’s vol over jouw vakgebied. Alles is belangrijk. En ook als je besloten hebt om te kaderen en bij de kern te blijven, kom je tijdens het schrijven op geweldige ideeën. Die kun je je deelnemer toch niet onthouden? Maar je deelnemer moet daardoor heel wat informatie doorworstelen voordat hij datgene vindt waarvoor hij je training oorspronkelijk is gaan volgen. Dat werkt demotiverend. Vooral bij e-learning is het vermoeiend om veel tekst te moeten lezen, en lange video’s te moeten bekijken voordat je datgene leert waar je voor gekomen bent.