De meest gemaakte fout in e-learningontwikkeling (en hoe je die voorkomt)

E-learning bouwen: stap niet in deze valkuil!

Je geeft al jaren trainingen, je kent je doelgroep, je weet waar je het over hebt. Jij hebt verstand van zaken. Je wilt je klanten ook e-learning aanbieden. Dus je zoekt een tool en begint te schrijven. En schrijven. En je ontdekt dat je leuke sleepoefeningen kunt maken. En plaatjes kunt toevoegen. En filmpjes. En je schrijft en schrijft en … komt dan tot de ontdekking dat je e-learning op een online jaaropleiding tot Salesmanager begint te lijken in plaats van de training Klantenbinding die je in gedachten had.

De #1 fout in de ontwikkeling van e-learning: de inhoud is het uitgangspunt.

Huh? Het is toch logisch dat de training wordt gebouwd op een degelijke kennisbasis? Zeker. De inhoud moet kloppen om tot een goede training te komen. Maar deze manier van werken leidt vaak niet tot zinvolle e-learning voor de deelnemers. En wel om de volgende redenen:

1) De e-learning bevat (veel) meer informatie dan de deelnemer nodig heeft.

De deelnemer moet heel wat informatie doorworstelen voordat hij datgene vindt waarvoor hij je training oorspronkelijk is gaan volgen.

Continue reading

Advertisements

Aantekeningen maak je het best met de hand

Het is inmiddels een bekend beeld: in vergaderingen en steeds vaker ook in trainingen en cursusdagen is de blik van de groep schuin naar beneden gericht, naar laptop of tablet. Er wordt druk getikt en geswipet en de trainer hoopt maar dat ze niet aan het Facebooken zijn.

Aantekeningen

Papierloos werken

Papierloos werken lijkt de toekomst te hebben en heeft zeker een aantal voordelen: het zou beter voor het milieu zijn (vooral als je lang met je device doet en hem netjes afvoert), documenten zijn beter terug te vinden, je hebt geen honderd mappen meer nodig om alles te archiveren en je kunt eenvoudig documenten met je collega’s delen.

Papierloos leren

Ook papierloos een training of cursus volgen heeft deze voordelen. Bij volledige online trainingen en cursussen komt daar nog bij dat je kunt leren waar, wanneer en hoe snel je maar wilt. Bovendien kun je filmpjes, animaties en andere content makkelijk even terugkijken, en zo kent online leren nog tal van andere voordelen. Maar als het gaat om aantekeningen maken, heeft papierloos leren ook een groot nadeel: je leert er minder van.

Continue reading

Vier tips om het leerrendement van je online training te verhogen

keyboard-with-sphere-1438726-mVeel online trainingen worden alleen herzien op basis van feedback van deelnemers. En dat is jammer. Want weet de deelnemer wel wat hij mist en, vooral, hoe hij meer rendement uit de cursus had kunnen halen? Vaak valt er meer winst te behalen dan u zou denken.

Kijk eens kritisch naar uw online training met deze vier tips en laat uw deelnemers vanaf nu nòg meer leerrendement behalen:

  1. Balans tussen de trainingsonderdelen

Zijn de verschillende onderdelen van de training allemaal ongeveer even zwaar qua tijdsbesteding en diepgang? Een inleidend onderwerp kan best wat korter worden besproken dan onderwerpen die de kern raken, maar zorg dat de deelnemer niet verrast wordt door een onevenredig lang of ingewikkeld onderdeel.

Continue reading

Vier tips om van een novice een expert te maken

Sinds vorige week ben ik weer een novice. Een beginner. Niet gehinderd door enige muzikale voorkennis leer ik cello spelen. Een complexe vaardigheid, als je het mij vraagt. Gelukkig weet mijn docente hoe je van een novice uiteindelijk een expert maakt.

10428050_1641620629397536_6391622846997299972_nTip 1: Vergeet jezelf
Een bekende valkuil voor inhoudelijk experts die zelf onderwijs ontwerpen is dat ze vergeten hoe het was toen ze nog echt een beginner waren. Mijn docente snapt dat gelukkig, en gaat helemaal terug naar de basis: kennismaken met het instrument. Hoe voelt dat, voor het eerst je lijf en ledematen in de juiste positie brengen om de cello en de strijkstok correct te kunnen hanteren? Thuis ging ik online op zoek naar nog meer cello-oefeningen voor beginners. Wat bleek: de allersimpelste oefeningen bestonden uit bladmuziek met toonladders. Maar ik kan nog geen noot lezen! Een goede educatief ontwerper verplaatst zich dus eerst in de echte beginner, vooràl als hij inhoudelijk expert is.

Continue reading

Gamification in leersituaties: doel of middel?

Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van een training ‘educatief ontwikkelen’, voor trainers en anderen die goed onderbouwde trainingen willen neerzetten. Het onderwerp gamification komt ook aan bod. Bij gamification denken veel mensen vaak direct aan de inzet van nieuwe media. Of aan het verdienen van punten: een extrinsieke beloning die niet altijd nodig is om mensen te motiveren, waardoor de aanwezige intrinsieke motivatie wordt ondermijnd.

Continue reading